Wraz z początkiem 2016 roku weszły nowe przepisy dotyczące przeglądów i badań technicznych w pojazdach, co nie ominęło również ciągników rolniczych. Standardowo badania techniczne pojazdów samochodowych, ciągników rolniczych, motorowerów oraz przyczep powinno dokonywać się raz do roku. Są sytuacje, w których pojazd poza badaniami okresowymi musi przejść badania dodatkowe.
Rodzaje badań technicznych w Polsce
Istnieją trzy rodzaje badań dotyczące pojazdów drogowych (a więc i ciągników): badania techniczne okresowe, badania techniczne dodatkowe oraz badania dotyczące zgodności z warunkami technicznymi pojazdu. Pierwszego badania technicznego dokonuje się przed pierwszą rejestracją pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Jeśli sprowadzamy ciągnik z zagranicy do Polski, warto wiedzieć, że nie jesteśmy zobowiązani do wykonania badania technicznego od razu po fakcie, o ile posiadamy odpowiednie dokumenty.
Kogo obowiązują badania dodatkowe?
Badania dodatkowe, niezależnie od wcześniej wykonywanych badań okresowych, muszą przejść pojazdy, które zostały na nie skierowane przez organy kontroli ruchu drogowego. Dotyczy to sytuacji, gdy istnieje przypuszczenie, że mogą one zagrażać bezpieczeństwu w trakcie ruchu drogowego bądź naruszać zasady dotyczące ochrony środowiska. Na takie badanie może skierować również starosta gminy lub może ono się odbyć na wniosek posiadacza pojazdu.
Na tego typu badanie kieruje się również pojazdy (w tym ciągniki), w których zostały dokonane zmiany konstrukcyjne: zostały wymienione części, które spowodowały zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym maszyny. Takiemu badaniu nie podlega pojazd, w którym dokonano jedynie montażu instalacji do zasilania gazem.